
8/21/11 12:08 PMMurdoch Hacked Us Too

Page 1 of 10http://nymag.com/print/?/news/frank-rich/murdoch-scandal-2011-8/index4.html

Murdoch Hacked Us Too
The News Corp. scandal already exposed just how thoroughly the company had corrupted Britain. Now it’s time to
look on this side of the pond.

By Frank Rich  Published Jul 31, 2011



8/21/11 12:08 PMMurdoch Hacked Us Too

Page 2 of 10http://nymag.com/print/?/news/frank-rich/murdoch-scandal-2011-8/index4.html

Illustration by Eddie Guy  

When I was offered a job as a film critic for the New York Post in 1975, it had just been labeled “a terrible newspaper” by

Nora Ephron in her media column for Esquire. Having been a Post reporter, she knew whereof she spoke. Dolly Schiff, the

paper’s legendary dowager-in-chief, was notorious for being cheap, petty, whimsical, and, somewhat more fetchingly, a

rumored onetime paramour of FDR. Her paper was a rapidly declining asset—a staunchly liberal tabloid chasing after a

hypothetical middlebrow afternoon readership too highfalutin for the Daily News and yet insufficiently titillated by the

sober New York Times. I knew Nora and asked her if I should really take the plunge into a newsroom she had so

convincingly portrayed as a hellhole. She advised, wisely: Well, why not? I was 25 that spring and had nothing to lose

except my innocence.

Which I would lose soon enough. I liked and looked up to my colleagues at the Post, many of them talented, hardworking,



8/21/11 12:08 PMMurdoch Hacked Us Too

Page 3 of 10http://nymag.com/print/?/news/frank-rich/murdoch-scandal-2011-8/index4.html

and ingenious at circumventing the obstacles imposed by the owner. They soon inducted me into the gallows humor of the

joint. Everyone knew the ax would fall one day. We just didn’t know which day, or who would be wielding it. When the

moment finally arrived, shortly before Thanksgiving in 1976, with the announcement that Schiff would sell her paper to a

foreign mogul almost no one had ever heard of, it was greeted as good news. “Nobody was crying,” one reporter told the

Times. “It was a rebirth. The Post is an orphan that has been adopted.” Our Daddy Warbucks would not only pour money

into the paper’s impoverished coffers but also, as he told the Times, preserve its “essential characteristics,” “style of

reporting,” and “ ​political policies.” The Post would continue to be a “serious newspaper.”

A Short Play By Aaron Sorkin
Who Applauded the Empire's Stateside Expansion?
Pols on the News Corp. Payroll

A day or two later, I was walking across the South Street newsroom when I ran into a young Australian reporter on the

staff, Jane Perlez. You must know something about Rupert Murdoch, I said, feeling quite upbeat about our white knight

from Down Under. Jane would have none of it. “He’s bloody why I left Australia!” she replied.

Within a year or so, many of us would leave the Post, in some cases to land sooner or later at the Times: Jane (these days a

courageous correspondent in Pakistan), Anna Quindlen, Clyde Haberman, Joyce Purnick, and Joyce Wadler, among ​-

others. In the telling of Murdoch’s hagiographers (who often are on his payroll), we and those who departed his subsequent

acquisitions were driven out solely because our delicate liberal sensibilities were offended by the new proprietor’s Fleet

Street–style sensationalism, blatant conservative politics, and machete editing of our precious prose. Such is the tale told

in It’s Alive, a celebratory 1996 memoir written by Steven Cuozzo (a Schiff-era hire who never left). As he has it, Murdoch

was a savior whose Post “broke the elitist media stranglehold” by democratizing public discourse and ruffling

“Establishment feathers.” Indeed, his cheerful 300-page-plus encomium invokes Alexander Hamilton, the Post’s long-​-

dishonored 1801 founder, as often as it does the paper’s latter-day mascot, the pickled Aussie hack Steve Dunleavy. “All of

us owed our destinies to Alexander Hamilton,” Cuozzo writes grandly of his colleagues past and present. Of course, the

same could be said of Aaron Burr.

The story told by Cuozzo is a triumphalist gloss on what actually happened just after Schiff sold the Post, but his take on

Murdoch could stand as the template for News Corp.’s line of defense today, as a tidal wave of scandal washes over its

British properties and inexorably heads toward American shores. This perennial spin—which often has served as the lazy

conventional wisdom in non–News Corp. accounts of the great man as well—casts Murdoch as a brilliant newspaper

maven who’ll go so far as to roll up his shirtsleeves to help his mates at deadline. In an era when even his own bean

counters tell him newspapers are a dying business, he has valiantly overpaid for dinosaur print properties and saved the

jobs of multitudes of ink-stained wretches who would otherwise be thrown out of work. And yet he gets little respect

because he’s just too damn brave and iconoclastic for his own good. His only crimes are to hold political views

unfashionably to the right of the “mainstream media” and to pursue tabloid stories that challenge those in power, delight

the masses, and offend the antediluvian standards of the tweedy has-beens teaching at Columbia’s journalism school.

This romantic profile of Murdoch puts him squarely in the tradition of a fabled (if often tawdry) old-school media mogul



8/21/11 12:08 PMMurdoch Hacked Us Too

Page 4 of 10http://nymag.com/print/?/news/frank-rich/murdoch-scandal-2011-8/index4.html

like William Randolph Hearst, whose papers famously fomented the Spanish-American War and perfected the modern

gossip machine. Murdoch, ipso facto, is Citizen Kane, while the Post and “Page Six” are recast as scrappy descendants of

Hearst’s Mirror and Walter Winchell—the all-American New York tabloid culture enshrined in another film classic, the

1957 Sweet Smell of Success. In the eyes of its defenders, the Murdoch dynasty can even be likened to the Sulzbergers and

Grahams. Maybe the Times and Washington Post turn up their noses at tabloid antics, but their proprietors, like Murdoch,

have strenuously endorsed political candidates and causes and, at times, secured government favors that serve their

business interests.

This defense is a smoke screen. The real transgressions of the Murdoch empire are not its outré partisanship, its tabloid

sleaze, its Washington lobbying, or even what liberals most love to hate, the bogus “fair and balanced” propaganda

masquerading as journalism at Fox News. In fact, these misdemeanors are red herrings—distractions from the real News

Corp. corruption that now threatens to bring down its management and radically reconfigure and reduce its international

corporate footprint. The bigger story is this: An otherwise archetypal media colossus, with apolitical TV shows (American

Idol), movies (Avatar), and cable channels (FX) like any other, is controlled by a family (and its tight coterie of made men

and women, exemplified by the recently departed Rebekah Brooks) that countenances the intimidation and silencing of

politicians, regulators, competitors, journalists, and even ordinary citizens to maximize its profits and power and to punish

perceived corporate, political, and personal enemies. And, as we now know conclusively, some of this behavior has broken

the law.

This ethos would never be tolerated for long at most public companies, but News Corp. is a faux-public company thanks to

the Murdochs’ special tier of controlling shares. What’s being illuminated daily by the News of the World revelations in

London are the broad parameters, still sketchily filled in, of News Corp.’s definition of business-as-usual: the compulsive

lying (James Murdoch’s testimony before Parliament is of a piece with that interview Rupert gave to the Times in 1976);

the wholesale buying of police and politicians; the thuggery employed to invade the privacy of cheesy celebrities and the 13-

year-old murder victim Milly Dowler alike to pump newspaper sales; and the dizzying array of cover-ups, from the sham

News Corp. “investigations” and “independent committees” to the hush money that rains down on victims, discarded

employees, and cops. It’s not happenstance that many watching the Murdochs’ testimony on television were struck by the

resemblance to the Senate hearing in The Godfather: Part II, with James Murdoch starring as Michael Corleone and Joel

Klein in the supporting Robert Duvall role of the consigliere Tom Hagen. Students of pop culture know an epic family

business when they see one.

As in Godfather II, it’s useful to flash back briefly to what really happened after the patriarch’s splashy arrival in New York.

Even in embryo, the corporate DNA was snapping into focus.



8/21/11 12:08 PMMurdoch Hacked Us Too

Page 5 of 10http://nymag.com/print/?/news/frank-rich/murdoch-scandal-2011-8/index4.html

Contrary to Cuozzo’s account, it was not tabloid excesses or conservative ideology that drove the exodus of many Post

reporters in late 1976 and 1977. In truth, the paper’s tabloid voice hadn’t fully differentiated itself from the one Schiff left

behind, even if the headlines were better (though the immortal HEADLESS BODY IN TOPLESS BAR was still six years

away). Nor, in those early days, had the paper’s politics undergone their hard shift rightward. When 50 of the Post’s 60

reporters infuriated their new boss by publicly protesting the paper’s slanted news coverage during the local 1977 political

campaign, that coverage was tilted in favor of Ed Koch and Carol Bellamy—both then unabashed liberal Democrats,

running for mayor and City Council president. It was the Post’s journalistic corruption that enraged those reporters—the

editorials run as news stories (including on page one), the endless parade of fawning features on the favored candidates—

not the fungible ideology of Murdoch’s opportunistic partisanship. (His reason for supporting Koch over Mario Cuomo in

that race, he explained, was that there were “two-and-a-half million Jews in New York and 1 million Italians.”) This

corruption had seeped quickly even into my own soft-news beat. I left the Post soon after a newly installed Murdoch

underling informed me that I had to “take the views of our advertisers into consideration” when reviewing movies.

In retrospect, those were the good old days. To appreciate where we’ve traveled since, few words are more evocative than

those of Graham Foulkes, who recently learned that his 22-year-old son, killed by a suicide bomber in London in 2005,

may have had his cell phone hacked by Murdoch goons. “You think it’s as dark as it can get,” Foulkes told the BBC, “then

you realize there’s someone out there who can make it darker.”

The Post would not be my last brush with Murdoch’s minions. An emissary tried to rehire me for his other new purchase in

New York—this magazine, which he wrested unscrupulously from its founder, Clay Felker, in 1977 and owned until 1991. (I

declined.) Years later, when I became a Times columnist who frequently criticized various Murdoch organs, I was harassed

by a “blind” fictional “Page Six” item that had me leaving my wife for a Broadway director. That was a mere warm-up for a

full-frontal assault from Bill O’Reilly. After I came to the less-than-novel judgment that Mel Gibson and his 2004 movie

The Passion of the Christ were anti-Semitic, O’Reilly, whose one novel had been optioned by Gibson for a film, attacked me

on six different installments of his prime-time Fox News show, The O’Reilly Factor, sometimes displaying my photograph.

I would have laughed off his blowhard provocations—“Hollywood and a lot of the secular press are controlled by the Jewish

people” was a ​typical hypothesis—had they not incited the most explicitly violent and virulently anti-Semitic threats of my

career. It was only one of two times in seventeen years as a Times columnist that I sought security advice. (The other was

when I wrote critically about Scientology some years earlier.)



8/21/11 12:08 PMMurdoch Hacked Us Too

Page 6 of 10http://nymag.com/print/?/news/frank-rich/murdoch-scandal-2011-8/index4.html

As a figure in Murdochian history, I hasten to add, I am merely a footnote—like countless other News Corp. journalistic

nemeses. Even a Times reporter who wrote a routine news story on a Fox News ratings lull was punished by having his

headshot distorted into an anti-Semitic caricature worthy of Der Stürmer for display on the morning show Fox & Friends

(a misnomer if ever there was one). Other victims have had it far worse, including the often- ​defenseless obscure citizens

who cross O’Reilly’s radar screen because they have views he abhors, at which point his producer stalks them for an on-

camera ambush. (It was left to the Post, however, to trash a former O’Reilly Factor producer with whom he settled a

sexual-harassment suit in 2004.) O’Reilly’s now-departed tag-team partner in Fox News vigilantism, Glenn Beck,

excoriated the nearly 80-year-old CUNY sociologist Frances Fox Piven so often in the past few years (mostly for an essay

she had written about poverty in 1966) that she had to fend off death threats. George Tiller, the Wichita abortion doctor

who was called a “baby killer,” among other epithets, on 29 episodes of The O’Reilly Factor, was assassinated while at

church in 2009.

News Corp. bullying has inflicted real damage on America no less than on En​gland. And as the British were in denial

concerning the severity of Murdoch’s impact until the Guardian uncovered the Milly Dowler story, so America still is in

denial. We’ve become so inured to Murdoch tactics over the years—and so many people in public life have been frightened,

silenced, co-opted, or even seduced by them—that we have minimized his impact exactly the way his publicists hoped we

would, downgrading News Corp. misbehavior merely to tabloid vulgarity and right-wing attack-dog politics. But there’s a

real difference between the tabloidization of ​America—which is, and no doubt always will be, ​unstoppable—and the

Murdochization of America, which still might be stopped.

The outré partisanship, the tabloid sleaze, the Washington lobbying, even the
“fair and balanced” propaganda— these misdemeanors are red herrings.

It’s not just because Roger Ailes once worked for Richard Nixon that Watergate analogies abounded as News of the World

and then the key Murdoch executives Rebekah Brooks and Leslie Hinton were abruptly sacrificed in the family’s efforts to

save Rupert and James. Carl Bernstein, more attuned to those echoes than anyone, got it exactly right when he wrote in

Newsweek that “too many of us have winked in amusement at the salaciousness without considering the larger corruption

of journalism and politics promulgated by Murdoch Culture on both sides of the Atlantic.” And not only “liberal”

journalists feel this way. Conrad Black, the right-wing Canadian media mogul who has lately been in prison for fraud,

recently described Murdoch in the Financial Times as not merely a “tabloid sensationalist” but “a malicious mythmaker,

an assassin of the dignity of others and of revered institutions, all in the guise of anti-elitism.” Or as the former Bush

speechwriter David Frum said more than a year ago, “Republicans originally thought that Fox worked for us, and now

we’re discovering we work for Fox.”



8/21/11 12:08 PMMurdoch Hacked Us Too

Page 7 of 10http://nymag.com/print/?/news/frank-rich/murdoch-scandal-2011-8/index4.html

But for all the American attention showered on the News of the World scandal since the Dowler hacking emerged on

July 4, there’s still a tendency in some of our press to portray the parade of outrageous revelations as idiosyncratic and

exclusively British phenomena: Murdoch summoning prime ministers as if they were personal lackeys; the successful

squelching of the Scotland Yard hacking investigation and the subsequent hiring of that investigation’s lead officer as a

columnist at Murdoch’s London Times (where he then defended his own farcical investigation as having left “no stone

unturned”); the Murdoch tabloids’ cruel treatment not only of the Dowler family and of Gordon Brown’s 4-month-old son

with cystic fibrosis but of thousands of other hacking victims, most still not identified, from the royal family to the terrorist

victims of the 7/7 tube bombings. But what happened in England hasn’t stayed in En ​gland. Most, if not all, of these British

horrors have precise counterparts in Murdoch’s American history. What we don’t know yet, because few have looked, is

which pieces of the corruption may have crossed the line into illegality.

The wholesale buying of elected officials is such a staple at Fox News we don’t think twice about it anymore. While it has

long been routine for retired politicians, former officials, and semi-retired campaign operatives to join the ranks of

American print and television journalism—whether on ABC (George Stephanopoulos), CNN (Donna Brazile, William

Bennett), or MSNBC (Chris Matthews), or in the Times (from William Safire to Peter Orszag)—only at Fox were four active

potential presidential candidates literally on the payroll (Palin, Huckabee, Gingrich, Santorum) for chits that can be cashed

in should any of them end up in or near the White House. (And you can bet if any of them do, Murdoch will not be entering

through the back door.) Karl Rove, who has held sinecures at both Fox and The Wall Street Journal since leaving the Bush

administration, is hardly comparable to, say, James Carville and Mary Matalin bloviating on NBC’s Meet the Press once

their respective campaign duties for Clinton and Bush the First were over. Unlike them, Rove remained a major political

player after his White House tenure, presiding over political fund-raising organizations that assembled $71 million in 2010,

including $25 million spent on some 30,000 ads attacking Democratic candidates and supporting Republican ones. (He’ll

be even more active in 2012.) John Kasich, elected governor of Ohio last year, is a former Fox News host who made 42 Fox

appearances as he contemplated running and another sixteen appearances as an active candidate, thereby making him, as

Tim Dickinson of Rolling Stone put it, “the first candidate of the Fox News Party.” Fox routinely publicized tea-party rallies

at its inception even as News Corp. donated $1.26 million to the Republican Governors Association. This isn’t mere

partisanship—which ​MSNBC also practices ​—but tantamount to a GOP–Fox News merger.

Fox News is far from the only American division of News Corp. to be pressed into service, checkbook in hand, when



8/21/11 12:08 PMMurdoch Hacked Us Too

Page 8 of 10http://nymag.com/print/?/news/frank-rich/murdoch-scandal-2011-8/index4.html

Murdoch’s interests—financial at least as much as ideological—are at stake. One classic example occurred in 1995, after the

Federal Communications Commission questioned whether Murdoch had misled it in 1985, when News Corp., then based

in Australia, secured Fox broadcast licenses despite a federal law limiting foreign ownership of local stations to 25 percent.

The matter died soon after the News Corp. book division HarperCollins offered the then–Speaker of the House, Newt

Gingrich, a $4.5 million advance. True to form, Murdoch claimed to have no idea that the book deal was ever in the works

—even though he conceded having met with Gingrich just a few weeks earlier to discuss the FCC inquiry. (The ensuing

ruckus shamed Gingrich into forgoing the advance.)

Collusion between journalists and top-level politicians is hardly a new phenomenon in our history, but News Corp. has set

a new standard in scale for the mass-media era. And here, as in England, what drives Murdoch is not politics so much as

money and power. Just as he could segue effortlessly from Margaret Thatcher to Tony Blair, so he has ponied up for

Democrats when he needed them, including hosting a fund-raiser for his newfound friend Hillary Clinton during her

presidential run.

If Murdoch is to be undone in America, as in England, it won’t be politicians who take the lead. It will take aggressive

journalism, law enforcement, and civil actions to force jettisoned News Corp. executives to sing. The latest so-called

independent “management-and-standards committee” commissioned by Murdoch to conduct an internal investigation is

particularly laughable, even by his standards. Its scope is limited to News Corp. behavior in England. Its chairman, Tony

Grabiner, a London commercial lawyer, reports to Joel Klein, who in turn reports to Viet Dinh, a former Bush-​-

administration lawyer who, in what one hopes is an unintended sick joke, is best known for embracing government phone

hacking in his role as principal author of the Patriot Act. Both Klein and Dinh are on the News Corp. board. Klein’s News

Corp. compensation this year is expected to be in the neighborhood of $4.5 million.

So far, the only major American news organization to follow the lead of the Guardian in London and devote serious

resources to reporting on this scandal is the Times. (The Washington Post, once of Watergate fame, is now edited by

Marcus ​Brauchli, who received a reported $6.4 million News Corp. severance check when he left as editor of The Wall

Street Journal in 2008, four months after the Murdoch takeover.) When the Times published its first major examination of

News of the World’s hacking as a magazine cover story last fall, News Corp. shills protested that it was motivated by rivalry

with the Journal. “We reject absolutely any suggestion or assertion that the activities of Clive Goodman and Glenn

Mulcaire”—the only foot soldiers that News Corp.’s “investigation” of that time had found guilty of anything—“were part of



8/21/11 12:08 PMMurdoch Hacked Us Too

Page 9 of 10http://nymag.com/print/?/news/frank-rich/murdoch-scandal-2011-8/index4.html

a ‘culture’ of wrongdoing,” a News Corp. editor responded to the Times. This defense, now inoperative, was right out of the

Nixon administration’s playbook in the early going of the firestorm that would ultimately lead to its demise.

News Corp. has protested just as loudly in denying that it is guilty of hacking in the U.S.—a meaningless claim given the

avalanche of evidence yet to be examined, including the long-suppressed Scotland Yard stash of six large trash bags with

11,000 pages of handwritten notes about nearly 4,000 potential News of the World hacking victims. Besides, it may

depend on how you define hacking. As David Carr recently wrote in his Times column, a Murdoch division in the

newspaper-advertisement-insert business, News America Marketing, was accused of hacking into a rival company’s

password-protected computer system, stealing proprietary information and then spreading “malicious information” about

that competitor. Embarrassing testimony in the ensuing federal trial in New Jersey was abruptly shut down when News

Corp. paid out a $29.5 million settlement and then bought outright the tiny company that had brought the case. Rather

remarkably, News America Marketing alone has shelled out roughly two-thirds of a billion dollars—nearly the domestic

gross of Avatar—to settle similarly ugly suits under its chief executive, Paul Carlucci. Perhaps less remarkably, Carlucci not

only remains in place but is so valuable to Murdoch that he’s done double-duty as publisher of the New York Post since

2005.

Why Carlucci remains at his job(s) while Les Hinton, Murdoch’s chum of 52 years, was thrown overboard is one of the

countless mysteries that remain to be solved. What we can guess is that Hinton’s severance payday was huge. He knows a

lot. He ran News Corp.’s British papers at the time of their known criminality, then came to New York to run Dow Jones

and the Journal. In his testimony before Parliament in 2007 and 2009, he said he was completely ignorant of the

industrial-strength hacking at News of the World and that a single rogue reporter was the “only person” who did know.

“We have no reason to doubt him, especially based on our own experience working for him,” read a lead Journal editorial

defending Hinton (and Murdoch) on July 18. Good luck with that. Anyone who doubts that the Journal’s news pages have

been compromised in the Murdoch-Hinton era need only consult the issue of July 15, the day Hinton resigned, when the

front page of its culture section, “Friday Journal,” was given over to a promotional piece about Simon Cowell’s new Fox-

network series, The X Factor, with a full additional page of coverage inside.

Hinton could be among the last to crack. Among the first is the News of the World editor at the time of its closing, Colin

Myler. He joined a departed longtime News Corp. lawyer, Tom Crone, in waiting only two days after the Murdochs’

parliamentary appearance to accuse James Murdoch of fictionalizing his ignorance of how widespread the hacking was

when he authorized a $1.1 million settlement to one prominent hacking victim in 2008. Myler may also have information

to share about Murdoch’s American operations. Before succeeding the now-​arrested Andy Coulson as editor of News of the

World in 2007, he spent some five years under Col Allan as a top editor at the Post.

Myler arrived in New York two months after 9/11, while the Post and Fox News were starting to turn the attack into a

corporate franchise, zealously aligning their interests with the ambitions of that day’s local heroes, Rudy Giuliani and

Bernie Kerik, and, like them, appropriating ground zero as a brand at every conceivable opportunity. Should a single

instance of 9/11 hacking emerge, the Murdochs would face a lynching party led by Republicans. But given that the charge

was leveled with thin sourcing by the Daily ​Mirror, a scurrilous London tabloid in competition with News Corp., there well

may be nothing to it. Myler might know.



8/21/11 12:08 PMMurdoch Hacked Us Too

Page 10 of 10http://nymag.com/print/?/news/frank-rich/murdoch-scandal-2011-8/index4.html

He might also be able to fill in details about a still-murky 9/11 scandal that unequivocally did occur that fall: the

extramarital affair that Kerik conducted with Judith Regan, a News Corp. publishing executive personally recruited by

Murdoch, in an apartment originally intended for rescue workers and overlooking the smoldering ruins of ground zero.

Kerik, though still police commissioner, was also on the Murdoch payroll then—having received a hefty advance from

Regan for his memoir published that November, when the ground-zero trysts were going on.

Regan would be fired in 2006 as the scapegoat for the O.!J. Simpson If I Did It ​fiasco—a project Murdoch had heartily

endorsed until Nicole Brown Simpson’s and Ron Goldman’s families reacted much as Milly Dowler’s parents did after

learning of News Corp.’s violation of their murdered child. In Regan’s subsequent wrongful-​termination suit, she charged

that she had a tape of Roger Ailes telling her to lie about Kerik to federal investigators vetting his nomination as Bush’s

secretary of Homeland Security in 2004. Ailes, she said, wanted to protect Giuliani’s presidential ambitions; the Post,

meanwhile, served as Kerik’s wingman, leading the cheerleading for his Cabinet appointment (“It’s hard to think of a more

enlightened choice—for America or for the city,” read an editorial). What did Ailes and Murdoch want in exchange for

installing the manifestly unqualified and corrupt Kerik in the nation’s foremost security job? Was Kerik as subservient to

Murdoch executives as was the now departed commissioner of London’s Metropolitan Police? Perhaps Myler, if squeezed,

can tell us what was going on. Regan won’t—her suit against News Corp. was aborted in 2008 with a whopping out-of-

court settlement of $10.75 million. Rarely has silence been that golden.

Which is to say, it will take a lot of heavy lifting to overturn all the rocks under which Murdoch’s secrets are buried. As in

Watergate, the process of discovery will ebb and flow for months and possibly years: A 26-month interval separated the

arrest of the low-level burglars trying to bug the Democratic National Committee headquarters and Nixon’s resignation.

The most important first step down this road will be for Americans to fully recognize that what happened at News of the

World was no isolated virus but part of a larger culture that didn’t remain quarantined on the other side of the ocean. Once

that realization sinks in, it can only hasten the day when the long national nightmare of the Murdochization of America,

now well into its fourth decade, will be over.


